Doby, kdy vytvoření webové stránky stálo desítky tisíc korun, jsou dávno pryč. Abyste dnes měli profesionálně vyhlížející prezentaci na „síti“, nemusíte umět html, css ani nic jiného. Bohatě si vystačíte se základními uživatelskými znalostmi práce na počítači.
Jak začít? Stačí použít svůj oblíbený vyhledávač a vložit výrazy jako „web zdarma“ či „vytváření webu zdarma“. Rázem se dostanete k množství nejrůznějších služeb, které vám velmi jednoduše umožní stránky nejen vytvořit, ale také vystavit na internetu tak, aby si je mohl zobrazit každý.
Tyto služby jsou opravdu zdarma, v čem je tedy háček? Prakticky v ničem. Služby vám opravdu umožní bezplatnou tvorbu i prezentaci, ovšem zpravidla na pouhé subdoméně. Výsledná adresa vašeho nového webu proto nebude mít zrovna nejhezčí tvar. Existuje ovšem způsob, jak zařídit, aby i takto vytvořený web byl na nějaké hezké adrese ve tvaru například www.vasejmeno.cz.
Stačí si zakoupit doménu buď jako doplňkovou službu při vytvoření stránek či samostatně u jiného poskytovatele a stránky na ni následně „navést“. Doména se nekupuje natrvalo, ale pouze na určité časové období, které si musíte předplatit – zpravidla na rok. Ceny se mohou pohybovat od 50 Kč do 200 Kč za doménu za rok. Určitě je ale dobré si za vlastní doménu připlatit, webové stránky potom působí mnohem profesionálněji.
Co je tedy důvodem, že si takto stránky zdarma nevytvoří úplně všichni a stále se najdou firmy či jedinci, kteří za jejich tvorbu platí profesionálům? Důvodů to má hned několik. Udělat po designové stránce dostatečně zajímavé, a přitom originální webové stránky může být trošku výzva. Přeci jen weby z bezplatných služeb jsou často postavené na jedné šabloně, proto se mohou podobat jako vejce vejci. A firmy chtějí mít takovou prezentaci, jako nikdy jiný. Profesionální weby také mají mnohem lepší optimalizaci a jsou snáze dohledatelné pro internetové vyhledávače.
Vytvoření vlastního webu přes některou z bezplatných služeb může být skvělá volba pro osobní prezentaci či stránky neziskového projektu. Pokud se pouštíte do podnikání, určitě zvažte všechny klady a zápory a prodiskutujte své představy s odborníkem. Na některých věcech se totiž zkrátka šetřit nevyplatí.